Pages

agoda.com INT TinyDeal INT Aliexpress INT TinyDeal INT Booking.com INT Lazada MY

Dilema Permit Pembantu Rumah Asing (PRA)

Kenapa susah nak dapatkan Pembantu Rumah Warga Malaysia?


Sekarang ni dah ada calon pembantu rumah asing yang memang diperlukan.  Biasala diorang ni masuk atas nama pelancong.  Ada yang dah diinterview dan berkenan.  Cumanya, nak buatkan permit tu yang menjadi serba salah.  Serba salah sama ada nak buat sendiri ataupun guna agen.
Kalau guna agen nak kena bayar RM3,500 lagi selepas bayar RM 5,500.00 pada 'ibu' yang bawa mereka ni masuk.  RM 3,500.00 ni memang sangat tinggi berbanding jika buat sendiri yang hanya menelan kos lebih kurang RM 1,200.00 sahaja.  Cumanya kena korbankan masala.  Itu yang aku malas tu.  Tapi mengenangkan yang kos upah agen memang tak masuk akal. Aku gagahkan diri jugalah untuk cuba jejakkan kaki ke Jabatan Imigresen Putrajaya ni since dah duduk sini.

Dulu waktu amik maid yang pertama semua suruh 'ulat' yang buatkan.  Banyak belanja juga, tapi nak buat macam manakan, cara kerja aku yang selalu kena outstation dengan anak yang masih kecil lagi.  Agak sukar untuk wife uruskan seorangan.  Hopefully maid yang aku pilih ni takdela buat masalah macam yang pertama dulu.  Amik maid ni memang risikonya kita yang tanggung.  Dulu memang maid banyak masa terluang, isteri yang selalu on-call dan aku yang slalu out station.

Sekarang ni better sket kut keadaan admin famili aku ni.  Harapnya semua urusan permit maid aku ni dipermudahkan.  Nak dapatkan JPV dulu. Tapi sebelum tu banyak dokumen yang perlu disiapkan. Hmmm...

Saat aku taip entri ini, Manchester United leading QPR 2-0. hehehe.. Tahun ni tahun MU! United we are. :P Jgn mare

No comments:

Post a Comment