Pages

agoda.com INT TinyDeal INT Aliexpress INT TinyDeal INT Booking.com INT Lazada MY

Telemarketing Yang Menyakitkan Hati

Kisahnya bermula apabila menerima panggilan telefon dari nombor yang tidak dikenali.  Telefon diangkat dan terus diperkenalkan dengan produk-produk insuran dari agen-agen ini. Memanglah kedengaran macam menarik produk-produk tu cumanya cara dia approach yang tidak kena tempat.

Katanya, 'Oleh sebab abang telah menggunakan kad kredit untuk tahun kedua, abang layak diberikan insuran personal yang returnnya RM 150k termasuk kemudahan elaun wad dan sebagainya'

Aku jawab, ' Bila masa pulak saya baru pakai kad kredit Maybank tu 2 tahun, dah lebih 5 tahun kot'

Agen mula gugup, ' Er, bukan abang, abang baru je renew kan kad kredit tu, baru je masuk tahun kedua renew, memang saya tahu abang dah pakai lebih dari 5 tahun'

Terus aku rasa jelak, 'Saya tak tahupun bila sign up kad kredit boleh dapat benefit insuran peribadi ni? Tak pernah pula pegawai Maybank maklumkan pada saya waktu daftar dulu'

Agen jawab, ' Memang bang, abang terpilih sebab nombor kredit kad abang naik dalam sistem kita, itu sebab tawaran ini saya tawarkan pada abang'

Aku tanya lagi, ' Saya kena bayar ke untuk terima produk ini?'

Agen jawab, 'Tak perlu bang, free of charge'

Aku jawab, 'Takpe, nanti saya call Maybank saya'

Selang beberapa minit, supervisor dia pulak call.

Supervisor, 'Hello en Halif, en Halif setuju ker dengan produk yang ditawarkan oleh teman saya sebentar tadi'

Aku jawab, ' Saya dah confirmkan dengan pihak Maybank memang diorang takde tawarkan benda-benda ni, so saya taknakla. Lagipun mana ada benda free sekarang. Saya tak percaya yang produk kamu free of charge'

Supervisor, ' Oo, kawan saya tak terangkan lebih lanjutla tu, sebenarnya untuk tahun pertama memang free of charge, tapi tahun kedua dan seterusnya dikehendaki bayar yuran sebanyak RM 300 setahun'

Aku terus naik angin, ' See, you all ni betul-betul tak beretika, hanya janjikan yang manis-manis dan baik-baik sahaja, sebenarnya ada hidden cost walaupun you all tak declare. Hanya tahu nak close deal sahaja.  Lagi satu mana kamu tahu hp number saya ni? Cuba bagitau?'

Supervisor, ' So abang taknak la ni?'

Dengan serius, ' Saya taknak terlibat dengan produk kamu'

Aku terus ke Maybank Jalan Maktab untuk rectify perkara ini dan aku pun basuh pada pegawai bank kat situ sebab aku suspect diorang yang beri maklumat peribadi pada agen-agen tertentu dengan bayaran tertentu.  Sakit hati aku.  Walaupun diorang menidakkannya, mana mungkin maklumat peribadi kad kredit aku boleh third party tahu sedangkan setahu aku hanya aku dan Maybank sahaja yang berurus niaga.  So, Logik akal ada kat situ?

Ker ada banker yang boleh rectify perkara ini? Walaupun korang nak buat extra cash dengan jual maklumat peribadi tu, at least maklumkanlah.. dan janganlah ada pulak term and condition yang tulisannya halus yang bagi kebenaran benda-benda ni dilakukan.  Tolonglah ada integriti sket. 

2 comments:

  1. Biasa jugak terjadi macam ni.. CIMB la, apa la semua tu. Memang awal-awal aku cakap tak nak je.

    ReplyDelete