Pages

agoda.com INT TinyDeal INT Aliexpress INT TinyDeal INT Booking.com INT Lazada MY

Freedom!

This is Sparta! We fight for democracy! We live for one thing, one thing that matter the most than anything else, It is what we believe, Our philosophy of life and that is democracy!!! (Sambil tendang padu kat perut mamat Persia tu). 

Ok. Yang di atas tu takde kena mengena dengan cerita 300: Rise of an Empire.

Cerita sebenarnya adalah ini.

Ada orang kata, undergraduate di Malaysia, semuanya seolah-olah di suap. But tidakkah kita sedar yang suapan itu bukanlah untuk mengajar kita jadi malas. Ia actually bimbingan selagi mana kita tak mampu nak berdiri sendiri.  Maka timbullah ideologi yang mengatakan undergraduate sistem pelajaran di universiti Malaysia ini mengongkong pelajarnya untuk 'bebas' berfikir dan explore apa yang ada dalam benak sanubarinya. Ia kah? Mengarut je. Kalau tidak dikawal dan dibimbing, boleh jadi extrem. Maka timbullah gerakan extremisma yang mewajarkan tindakan pelajar yang pada dasarnya rapuh.  Mungkin orang akan kata aku konservatif, dengan suka memilih untuk mengikut saja arus yang 'manusia' lain cipta.

Idea baru dari pelajar yang 'kreatif' itu lebih bermakna dan berharga kerana ianya ada ciri konsep Blue Ocean Strategy. Itu kata mereka. Memang betul. Adakalanya ianya tepat. Apa kata bila ramai yang berfikiran sebegitu dan ramai sekali antara mereka tumbuh bercambah macam cendawan di bajakan? Adakah ia akan jadi seolah-olah pengertian Red Ocean Strategy. Betul?

Selagi mana kita hidup ini, there is absolute right or wrong. Indeed, ramai bisnessman jual idea, jual cara dan jual kredibiliti. Welcome to Capitalist World young man. Here we are. Again dimomokkan dengan janji manis, taktik licik dan counter measure yang tidak konkrit asasnya. Hanya untuk membenarkan apa yang kita rasa betul, dan menidakkan apa yg orang lain rasa betul.

Habis edisi melalut aku.

Aku sebenarnya nak ceritakan pasal jadual je.  Sebenarnya bila dah kembali ke alam pelajar ini. Aku akui memang aku rasa freedom tu.  Freedom untuk tentukan jadual belajar sendiri. Tak macam degree dulu. Jadual awal sem dah ada dah. Namun yang tak baiknya, susah nak pergi ke kuliah bila last minit baru nak tahu kelas ada ke tidak. Huh. Mencabar sungguh. Kenanya time tu aku jauh di kampung atau bercuti kat mana-mana. Kan ke kes naya je kena patah balik ke Puncak Alam. Ho ho ho...

Pada aku, aku lebih suka jadual ditetapkan sendiri oleh pensyarah. Takyah nego-nego.  I command u follow. If u dont want to follow, it is up to you. Afterall, it is none of my business if u fail. Maybe sebab aku dah terbiasa hidup dalam suasana tentera ni kot. Democracy hanya ada pada big big gun, our generals. Less democracy in subordinate level. Just get things done. Heh!

Tak sabar nak pergi SBB2014 sebenarnya. (Ok sekali lagi penutup yang tak de kena mengena)

p/s : Why i publish this post? :p

2 comments:

  1. hahaha..aku dah setahun HLP...bila tgok surat tawaran, tarikh nak lapor balik dah nak dekat...aduh hilanglah kenikmatan freedom.. dah start ke?

    ReplyDelete