Pages

agoda.com INT Lazada MY

Jerawat!! Apa??


Fisiologi kulit sihat dan berjerawat


Mari mengenal masalah kulit : Jerawat
Rasanya ramai diantara kita yang pernah mengalami perkara ni. Jerawat tumbuh di muka!!..suka ke tak? hehe
Jerawat ini terjadi bila liang roma muka anda tersumbat dengan bahan kosmetik atau bahan luar lain, pengeluaran minyak yang meningkat oleh kelenjar minyak (bergantung kepada hormon dlm badan anda) dan yang ketiga dan yang paling common adalah jangkitan bakteria Propionebacterium acne

Mesti antara kita akan cakap salah satu sebab jerawat sebab tak jaga makan. Byk makan makanan berminyak, kacang ataupun coklat. Betul x? Semua ni hanya mitos ye. Resdung pun bukan penyebab jerawat.
 Jerawat boleh menjadi semakin teruk apabila:
  • Perubahan hormon pada remaja perempuan semasa datang haid
  • Alat solek yang berasaskan minyak
  • Gel rambut
  • Memicit jerawat
  • Tekanan hidup
  • Mengandung
  • Ubat seperti streroid, phenytoin (Dilantin) atau Lithium
Jerawat boleh terjadi kepada sesiapa sahaja!

Ubat jerawat yang boleh membantu anda.
Jerawat yang tidak serius boleh dirawat dengan menggunkan krim anti jerawat yang boleh dibeli di farmasi.
Benzoic acid. Byk lagi ubat krim dengan jenama yang lain


Rawatan lanjut jika jerawat bertambah teruk adalah segera berjumpa doktor dan mungkin doktor anda akan memberikan ubat jerawat `yang lebih kuat seperti
Boleh buat kulit anda jadi kering

Jangan cungkil dan picit jerawat anda jika tidak jerawat anda tadi boleh meninggalkan parut. Parut biasanyaakan hilang sedikit demi sedikit. Jika nak cepat, gunakan teknik laser resurfacing. Mahal la sket.  Suntikan collagen boleh digunakn utk parut yang besar. Kalau tak puas hati jgk, buat surgical repair. Pernah tgk citer Face Off lakonan Nicolas Cage tak? Ha..lebih kurang mcm tu. Haha.. gurau je.

Jerawat boleh dicegah dengan cara kerap mencuci muka at least 2 kali sehari, Makan makanan berkhasiat yg boleh beri kesan utk  kulit seperti sayur2 an dan buah2 an, Bersenam , bykkan minum air dan kurangkan stress. Klik sini jika nak tau dengan lebih lanjut.

p/s : Kebanyakkan produk anti jerawat ni boleh menyebabkan kesan kekeringan pada kulit anda. Paling penting anda kena tau kulit anda sesuai dengan krim yang mana. Jgn sebab nak baik cepat, anda gunakan krim yang terlalu kuat kekuatan ubatnya. Tu yang sebabkan kering. Jika berlaku kering yang melampau, hentikan penggunaan produk tu. Gunakan moisturizer untuk beri kelembapan pada kulit anda.

7 comments:

  1. eee thanks for this entry. nk suroh my fiancee try la :D

    ReplyDelete
  2. takutlah nak buat surgery2 kat muka ni.. seriau dengor.. huhu..

    ReplyDelete
  3. Red: try guna produk yg sesuai ok.
    Madam : Nak cantik ke tak? hehe

    ReplyDelete
  4. Para2 : Ok ke tak tu kena tgk cara makan atau guna dan berapa lama guna..

    ReplyDelete
  5. makan sebijik 3kali sehari...
    sebijik 100mg..
    ok tak?

    ReplyDelete